ما معمولا اين سوال را از مشتريها يا آنهايي که ميخواهند بدانند «DNS چه کار ميکند؟» يا «چطور به من کمک ميکند؟» ميشنويم. از آنجايي که DNS يک فرآيند «نامرئي» است که در پسزمينه انجام ميشود، اين که ببينيم چطور ميتواند به عملکرد وبسايت شما يا رتبهبندي موتور جستوجو کمک کند يا به آن ضرر برساند، دشوار است.
در اين مقاله، ما به سوالاتي پيرامون اينکه DNS چگونه در رتبهبندي موتور جستوجو تغيير ايجاد ميکند جواب ميدهيم، مثل:
· تغيير DNS بر SEO اثر ميگذارد؟
· اگر من بتوانم DNS خود را تغيير دهم، اين به SEOي من کمک ميکند؟
· آيا DNS سريعتر، SEO را بهبود ميبخشد؟
· کدام بخش DNS در جابهجايي سايت نقش دارد؟
· آيا درخواستهاي بخشهاي ثالث، SEO را بهطور منفي تحت تاثير قرار ميدهند؟
· اگر من آدرس IP خود را تغيير دهم، SEO سايتم را بهطور منفي تحت تاثير قرار ميدهد؟
آيا تغيير DNS بر (بهبود موتور جستوجوي) SEO اثر ميگذارد؟
اين سوال رو ميتوان به دو روش پاسخ داد.
1. تغيير يک تک DNS
اگر شما قبلا بارگذاري وبسايتي را تجربه کرده باشيد، به احتمال خيلي قوي يک DNS ثبت کردهايد. براي اينکه مطالب وبسايت شما «آنلاين» شود، شما بايد دامنهي وبسايت خود را با ثبت يک رکورد A، به سرور تحت وب متصل کنيد. يک رکورد A تمام ترافيک دامنهي شما را به سرور تحت وب هدايت ميکند.
اگر اين رکورد را تغيير دهيد، ممکن است با مشکلهاي عملکردي مواجه شويد. مثلا اگر آدرس IP سرور تحت وب (يا نقطهي پسين) را تغيير دهيد، ممکن است متوجه شويد که تمام ترافيک به سرور تحت وب شما نميرسد. آن به خاطر اين است که رکوردهاي DNS در نامسرورهاي تعيينشده، نزديک کاربرهاي نهايي شما ذخيره ميشوند. آنها ممکن است همچنان بتوانند تنظيمات رکورد قديمي شما رو دقايق يا حتي ساعتها بعد از آنکه آن تغييرات را اعمال کرديد ببينند.
براي درست کردن آن، شما بايد TTL (تايم تو ليو) رکوردي که ميخواهيد آن را تغيير دهيد را از پيش پايين بياوريد تا از هرگونه اختلال جلوگيري کنيد. TTL به نامسرورهاي تعيينشده ميگويد تا چه مدت اطلاعات رکورد را آنجا ذخيره کنند. هرچه TTL پايينتر باشد، در زمان کمتري ميتوان آنها را ذخيره کرد.
حال به سوال اصلي خود بازگرديم، آيا بر SEO اثر ميگذارد؟ هم بله و هم نه. اگر کاربران شما به نقطهي پسيني فرستاده ميشوند که ديگر وجود ندارد، گوگل آن را خطاي 404 درنظر ميگيرد. درحالي که اين فاکتوري براي رتبهبندي گوگل نيست، يک تجربهي منفي را براي کاربر خلق ميکند.
2. تغيير ارائهدهندگان هاست/مديريت DNS
اين مانند آن است که بپرسيد «آيا تغيير نامسرورهاي بر SEO اثر ميگذارد؟»
به اين بستگي دارد که به چه ارائهدهندهاي تمايل داشته باشيد. اگر ارائهدهندهي جديد زمانهاي رزولوشن سريعتري را انتقال ميدهد، پس شما ميتوانيد پيشرفت SERP را ببينيد. اگر ارائهدهندهي جديد کندتر است، شما اثر برعکس را ميبينيد.
درست مانند هر تغيير رکوردي، شما هميشه بايد TTL رکوردهاي خود را پيش از تغيير ارائهدهنده کاهش دهيد تا نامسرورهاي تعيينشده اطلاعات قديمي را ذخيره نکنند.
آيا DNSهاي سريعتر SEO را بهبود ميبخشند؟
گوگل اذعان داشته که زمان بالا آمدن صفحات بر نتايج SERP اثر ميگذارد. درحالي که زمان چک کردن DNS معمولا کمتر از يک ثانيه است، اما آنها همچنان ميتوانند بر بالا آمدن صفحات اثر بگذارند.
ما اين را ساده عنوان ميکنيم. اگر شما به هر يک از سوالاتي که در ادامه آمدهاند جواب مثبت دهيد، شما در خطر زمانهاي رزولوشن بسيار پايين DNS هستيد. اين عوامل ميتوانند بهشدت زمان بالا آمدن و رتبهبندي SERP را بهطور منفي تحت تاثير قرار دهند.
1. آيا ارائهدهندهي شما اغلب قطعي يا مشکلات عملکردي را تجربه ميکند؟
زماني که DNS شما عملکردي که بايد را ندارد يا زماني بيش از آنچه که لازم دارد صرف فرآيند خود ميکند، ميتواند چند ثانيهي کامل را به زمان بالا آمدن صفحهي شما اضافه کند.
سراغ ارائهدهندهاي که تاريخ درستي از دردسترس نبودن دارد نرويد. ارائهدهندهي DNS شما مسئول بالا و دردسترس نگه داشتن وبسايت/برنامهي شما را براي کاربران نهايي دارد. اگر نتواند، شما نرخهاي برگشت بيشتر، کاهش در تعداد مشتريها و از بين رفتن اعتماد يا حتي ضرر مالي را تجربه خواهيد کرد.
2. آيا ارائهدهندهي شما يک شبکهي يونيکست دارد؟ يا کمتر از 10 نقطهي حضور دارد؟
فيزيک سادهاي دارد. هر چه نامسرور به کاربر نهايي نزديکتر باشد، به زمان کمتري براي پاسخدهي به درخواست کاربر نياز خواهد داشت.
مسئلهي ديگري که بايد به آن توجه کرد اين است که چه تعداد نامسرور براي يک دامنه قانوني است؟ اگر کمتر از 3 تا باشند، بهتر است به دنبال ارائهدهندهي ديگري باشيد.
ميتوانيد آن را با استفاده از dig tool (مک) يا يک برنامهي آنلاين رايگان مثل Sonar Lite متوجه شويد.
بيشتر ثبتکنندگان دامنه، وقتي براي يک دامنه ثبت نام ميکنيد «هاست رايگان DNS» را پيشنهاد ميدهند، اما معمولا DNS شما را فقط بر روي دو نامسرور قرار ميدهند. اگر در سايت خود ترافيک بالايي داريد، يا کاربران شما خارج از ناحيهي شما هستند، شما بايد بهدنبال ارائهدهندهي ديگري باشيد که شبکهي قويتري داشته باشد.
آيا DNS ميتواند SEO را طي انتقال سايت بهطور منفي تحت تاثير قرار دهد؟
هم بله و هم نه. سوال اول ما را به ياد آوريد، «آيا تغيير DNS، SEO را تحت تاثر قرار ميدهد». درحالي که تغيير تنظيمات DNS، بهطور مستقيم SEO را تحت تاثير قرار نميدهد، اگر تغييرات بهدرستي اعمال نشوند، ممکن است براي کاربر تجربهي ضعيفي را به ارمغان آورد.
هر زمان که تغيير در رکورد خود اعمال ميکنيد، بايد TTL آن رکورد را پيش از آن کاهش دهيد تا رکوردهاي قديمي شما، وقتي تغييرات خود را بالا ميبريد، بر نامسرورهاي تعيينشده ذخيره نشوند.
اين بايد چه زماني اتفاق بيافتد؟
· تغيير ارائهدهندگان هاستينگ وبسايت
· تغيير ارائهدهندگان هاستينگ DNS
· انتقال ترافيک از www. به يک «دامنهي » (بدون www.)
· انتقال دامنه به يک CDN (شبکهي تحويل محتوا)
آيا درخواستهاي DNS بخش ثالث زمان بالا آمدن صفحات را افزايش ميدهند؟
بله، ما اين را در مطالب گذشته پوشش داديم که درخواستهاي DNS براي منابع بخش ثالث مي توانند اثرات بهسزايي بر زمان بالا آمدن صفحات ميگذراند.
اين سايت را نگاه کنيد که نيازمند 94 درخواست متفاوت براي بالا آوردن صفحه است. فقط 2 منبع، زمان بالا آمدن درخواست را به 2 ثانيهي کامل افزايش دادهاند.
در مطالعهاي جداگانه از عملکرد وبسايتهاي خبري IT برتر، ما فهميديم که زمانهاي بالا آمدن ضعيف، بهخاطر يک يا دو منبع بود که در بالا آمدن دچار مشکل شده بودند. در بعضي موراد، يک درخواست که در بالا آوردن دچار مشکل ميشود، ميتواند يک اثر پلهاي داشته باشد و باعث شود که منابع ديگر بهدرستي بالا نيايند. بهترين راه براي جلوگيري از بهوجود آمدن چنين مشکلاتي، محدود کردن شمار درخواستها است.
شما ميتوانيد اين کار را با هاست منابع بر روي سرور تحت وب خود بکنيد. مثلا، فونتهاي وب ميتوانند نيم ثانيه يا بيشتر زمان بگيرند تا بالا بيايند. فايلهاي TTF را بارگيري کنيد و آنها را بر سرور خود ذخيره کنيد تا ميليثانيههاي ارزشمند را حفظ کرده باشيد.
منابع آنلاين رايگان زيادي وجود دارد، مثل YSlow، کنسول توسعهي Chrome، يا افزونهي کروم Sonar Lite، که به شناسايي منابعي که زمان بالا آمدن صفحهي شما را افزايش ميدهند کمک ميکنند.
آيا تغيير آدرس IP بر SEO اثر ميگذارد؟
نه. همانطور که پيشتر اشاره کرديم، وقتي که يک رکورد که يک نقطهي پسين را به ديگري متصل ميکند تغيير ميدهيد، هيچ اثري بر SEO نميگذاريد.
تنها استثناي آن اين خواهد بود که شما دامنهي خود را به يک نقطهي پسين متصل ميکنيد که پيشتر، بهعنوان هرمه علامتگذاري شده بود.
درباره این سایت